share
1401/04/29
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی:
قرآن بزرگترین سرمایه معنوی و معرفتی بشر از آغاز نزول تا پایان تاریخ است/ رونمایی از از پوستر و سایت همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی، سخن گفتن از مرجعیت علمی قرآن را ادعایی بزرگ و سهمگین دانست و گفت: اگر همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، می توانیم شاهد تحولی عظیم هم در حوزه قرآن شناسی و هم در زمینه تمدن سازی باشیم.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم در مراسم رونمایی از پوستر و سایت این همایش ضمن تبریک عید سعید غدیر، گفت: این همایش در واقع جزئی از یک رویداد بزرگ در حوزه قرآن شناسی است و قرآن بزرگترین سرمایه معنوی و معرفتی بشر از آغاز نزول تا پایان تاریخ است.

وی افزود: ما امروز شاهد طرح تازه ای در باب نگاه به قرآن هستیم که در آن قرآن از یک منبع معرفتی به مرجعی برای اندیشیدن، عمل و پیشبرد یک حرکت اجتماعی و تمدنی تبدیل می شود و همایش مورد نظر و فعالیت هایی که در امتداد و پیرامون آن انجام می گیرد باب جدیدی از حضور قرآن در عرصه زندگی انسان ها را باز خواهد کرد.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تفاوت این همایش با سایر همایش های قرآنی را باید در نوع نگاه بانیان، شورای علمی و پایه گذاران آن دید؛ مهمترین دغدغه این همایش حضور جدی در یکی از مهمترین و کانونی ترین دغدغه های انسان معاصر یعنی حوزه علم پژوهی با موضوع حضور قرآن کریم در زندگی انسان هاست.

وی سخن از مرجعیت علمی قرآن کریم را ادعایی بزرگ و سهمگین دانست و گفت: اگر این همایش وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد می توانیم شاهد تحولی عظیم هم در حوزه قرآن شناسی و هم در زمینه تمدن سازی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نکات مهم و اهداف همایش را برشمرد و تصریح کرد: قدم اولی که باید مورد توجه مخاطبان و بانیان این همایش قرار گیرد توجه به جایگاه قرآن کریم به عنوان یک نقطه کانونی و تأثیرگذار در حیات دینی جوامع مسلمان است.

وی با اشاره به فقدان گفتمان مشترک در جهان اسلام افزود: جهان انسانیت و اسلام در مقابل گفتمان سکولار و مادی مدرنیته باید حول قرآن کریم گفتمان بدیلی را برقرار نماید که این دومین هدف اصلی این همایش است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: توجه به حوزه دانش سازی بر پایه قرآن کریم سومین هدف از برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن است؛ مطالعات قرآنی متأسفانه نتوانسته است جایگاه خود را میان مطالعات دانشگاهی حفظ کند و این همایش به دنبال طرح یک نگاه جدید به مطالعات قرآنی است.

وی گفت: مخاطبان این همایش چند گروه هستند که از آنان دعوت به حضور در آن را داریم؛ گروهی از مخاطبان افرادی هستند که در حوزه مطالعات قرآنی دارای سوابق و بن مایه های علمی و پژوهشی می باشند.

رئیس همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم اظهار کرد: گروه دوم از مخاطبین همایش افرادی هستند که در حوزه علوم مختلف امروزی از علوم انسانی، طبیعی و اسلامی تجربیات علمی خوبی داشته اند و گروه سوم کسانی اند که دغدغه های فلسفه علم و مباحث روش شناسی علم دارند و نسبت به سویه ها و جهت داری علوم حرکت های علمی داشته اند.

وی با تأکید بر مخاطب بودن اساتید و محققان عرصه مطالعات تمدنی در همایش مرجعیت علمی قرآن عنوان داشت: تأکید ما در اولین همایش بر بررسی موارد اختلاف و نکات چالشی است و امیدواریم با سرمایه ای که در اولین همایش گردآوری خواهد شد، در همایش های بعدی یکی از دانش یا گروه دانش ها را در مجموعه ای از نشست ها مورد مطالعه قرار داده و به صورت کاربردی به نقش قرآن کریم در آن دانش را بررسی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو نهاد اصلی و مهم در همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن کریم هستند؛ البته مجموعه ها و مراکز دیگری نیز در برگزاری این همایش همکاری دارند.

در پایان این مراسم از پوستر همایش مرجعیت علمی قرآن و سایت آن رونمایی شد.

محورها و موضوعات پیشنهادی و همچنین راه های ارسال آثار به همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سایت مربوطه  با آدرس: https://qsaconf.isca.ac.ir اطلاع رسانی شده است.

مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ دی ۱۴۰۱ و ارسال اصل مقالات ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ می باشد.

گفتنی است، زمان برگزاری اولین همایش مرجعیت علمی قرآن کریم خردادماه ۱۴۰۲ خواهد بود.